Počasí z In-Pocasi.cz
Napsal uživatel Jiří Vlček
Úterý, 05 Červen 2012 12:10

název trasy : Třemšínská backcountry

délka trasy : 23 km z toho cca 11 - 13 km backcountry úseků, dle sněhových podmínek

autor trasy : Vlčááák

upozornění : Tato trasa je relativně fyzicky náročná a rozhodně ji nelze absolvovat na obyčejných turistických běžkách nebo snad běžkách závodních. Trasa je určena pro vyznavače backcountry touringu - odvětví běžeckého lyžování. K provozování této filozofie je potřeba speciálního lyžařského vybavení. Na trase lze využít i sněžnice, které tak mohou doplnit při túře Vaši  běžkařskou výbavu. Pakliže chcete na trasu vyrazit na běžných běžeckých materiálech, jsou pro Vás sněžnice nezbytnou nutností. Navíc trasu doporučujeme lyžařům, kteří se v Brdech přeci jen dobře vyznají. Na trase lze poměrno snadno v lesních průsecích ztratit orientaci.

o trase : V jižních Brdech máme možnost zkusit i backcountry lyžování. O tomto mladém odvětví běžeckého lyžování si můžete přečíst třeba na stránkách magazínu Cestování . Na našem webovém portálu přinášíme tuto trasu, která by Vás mohla zaujmout, především turisticky zajímavými místy, ale také svojí náročností. V žádném případě není celá pouze backcountry, ale vyskytuje se na ní právě mnoho kilometrů takovýchto úseků. Na trase se dají také využít i sněžnice.

nástup do trasy : parkoviště v obci Teslíny

popis trasy : Naše backcountryovka po Třemšínsku začíná na parkoviště v obci Teslíny. Vydáme se po zelené turistické značce velmi mírným stoupáním k v mapě označené lovecké boudě Na Knížecí, správně však zvané Spálená bouda (Spálenka, Františka). Poté vyrazíme jihovýchodním směrem nenápadným průsekem až na úplný hřeben. Vyhneme se tak asfaltové cestičce směrem ke Getsemankám, po které vede shodně i žlutá turistická značka. My pokračujeme po hřebeni srdcem přírodní rezervace na Skalách až na stejnojmenný vrchol a dále pak po hřebeni až na asfaltku mezi rezervacemi, opět naše známá žlutá turistická značka. Tímto máme za sebou první backcountry úsek. Rychle překročíme cestu směrem ke Getsemankám a vydáme se dále po hřebeni směrem k zatáčce cesty o bezejmenné kóty 761 m.n.m. Zde bývá povětšinou vyjetá stopa bežkaři, jedoucí od Marásku. Máme-li to štěstí, že jedeme první, čeká nás zde druhý backcountry úsek. Po překonání přírodní rezervace Getsemanky musíme za kótou 761 m.n.m. doslova a do písmene trefit průsek vedoucí k rezervaci Getsemanky II. Zde může nastat mírné bloudění, nicméně obecně lze říci, že ze zatáčky cesty u kóty, na kterou přijedeme z Getsemanky I, se vydáme směrem vpravo mladým lesíkem po projeté přístupové cestičce až k průseku. Čeká nás přijemná část cesty, tedy sjezd ke Getsemance II a poté dále dolů do údolí prameniště říčky Vlčavy. Odtud začneme průsekem mírně stoupat až k cestě spojující loveckou boudu Roubenku pod Hengstem a Červenou chaloupku. Tímto máme za sebou třetí backcountry úsek. Poté vyrazíme rychlou spojkou směr lovecká bouda Pod Hengstem (Roubenka). Ihned jak potkáme žlutou turistickou značku, vydáme se po ní strmějším stoupáním ke zřícenině tvrziště Hengst. Odměnou běžkaři za prudší výstup na vrchol Hengstu je následující hřebenovka přes Holý vrch ke Křemelu a dále k Třemšínu. Cesta je to sice mírně náročnější, obzvlášť když po hřebenovce šlapeme čerstvou stopu, ale spektakulární panoramatické výhledy z Holého vrchu na Rožmitál pod Třemšínem, z Křemelu na Bůrek a Marásek a z úbočí Třemšína na Štěrbinu a Hraniční hřeben (v mapě uváděný jako Hradecký) za trochu té námahy určitě stojí. Na Třemšíně mimo dřevěné trigonometrické věže, sloužící jako "rozhledna" najdeme dále Třemšínskou kapli. Od kaple po absolvování "sjezdu" po žluté turistické značce (nebezpečný úsek) k partyzánskému bunkru vyrazíme dále po značce směr lovecká chata U Bůrku. V úseku pod Třemšínem přes místo zvané Pod Srázem a dále až k cestě spojující sedlo mezi Holým vrchem a Křemelem s křižovatku Na Dlouhých se nachází další backcountry úsek. Obzvlášť když je mnoho sněhu, je toto místo velmi náročné. Dále pak od křižovatky přes Moricku a rezervaci Chynínské buky až na Bůrek bývá z pravidla vyjeta stopa. Od této lovecké boudy si můžeme udělat zhruba kilometrovou odbočku na Marásek a tímto také dobýt druhý 800vkový jihobrdský vrchol. V naší mapce vyznačeno červenou stopou. Doporučujeme především za pěkného počasí, kdy se naskýtá krásný výhled na vrcholky Šumavy. Po návratu zpátky k lovecké chatě se vydáme po hřebeni směrem k Teslínům, tedy severovýchodním směrem, pozvolným sjezdem až k silničce, která spojuje Míšov s hlavním hřebenem a dále pak vlastně s Chynínem. Tuto cestu kolmým směrem překonáme a vyrazíme dále stejným směrem lesním průsekem až na cestu k rybníčku Podbuk. Odtud již intuitivně zpět do Teslín. V lesním průseku mezi spojkou Míšov - Chynín a rybníčkem Podbuk nás čeká závěrečný backcountry úsek naší trasy.

turistické zajímavosti na trase :

• Spálená bouda, Spálenka - Františka (v mapě uváděná špatně lovecká bouda Na Knížecí)
  • přírodní rezervace Na Skalách a Getsemanky
  • přírodní rezervace Chynínské buky
  • lovecká chata na Bůrku
  • vrchol Marásku s výhledem na Šumavu

nebezpečné a zrádné úseky na trase :

• okolo kóty 761 m.n.m. na počátku lesního průseku, po kterém vedeme naši trasu se nachází kratší úsek, kde jsou pod sněhem kameny
  • v okolí výstupu na Křemel se nachází kamenné pole
  • výstup na Třemšín po žluté turistiké značce - nesjízdný úsek
  • sestup od Třemšínské kaple po žluté turistické značce k partyzánskému bunkru
  • lesní sjezd v místě zvaném Pod Srázem

doporučená mapy :
turistická mapa Brdy 1:25 tis. Strašicko a Rožmitálsko, 2.vydání, Geodézie Online
mapa č.35 Brdy a Třemšínsko edice Klubu českých turistů

varianty prodloužení trasy : Co se týče případného prodloužení či zkrácení námi popsané trasy, doporučujeme prostudování turistické mapy v okolí Třemšína. Variant a možností je opravdu hodně a záleží tak především na aktuální fyzické kondici běžkaře a sněhových podmínkách na trase.

občerstvení u trasy : v nástupní a cílové stanici se nachází Gril Teslíny

Výškový profil trasy :

alt

Fotografie z běžkařské trasy :

foto : partyzánský bunkr pod Třemšínem

foto : lovecká bouda Moricka

alt
foto : lovecká bouda Na Bůrku

foto : skála na Marásku (801 m.n.m.)

Pokud není uvedeno jinak, podléhá obsah těchto stránek licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika