Počasí z In-Pocasi.cz

název trasy : Z Chynína na Věšín - zpáteční

délka trasy :  cca 26 km

autor trasy : Laski

o trase : Tato trasa je sjízdná jen za ideálních sněhových podmínek. Není tedy vhodné se pouštět na otevřené pláně nad Věšínem především, když fouká silný vítr, nebo je sníh mokrý. Cesta úvozem bývá mezi stromy hezká a romantická, ale někdy je zafoukaná. Pak je lepší stopu volit po louce. Zde nebývá stopa vždy projeta. Odměnou však může být posezení v penzionu Jaro, kde slušně vaří.

nástup do stopy :
- parkoviště pro návštěvníky lesa v Chyníně (upravené místo pro parkování cca 5-ti aut před závorou na okraji lesa, když je více sněhu a hodně víkendových běžkařů i z Plzně, bývá vyhrnuté velké parkoviště na kraji vsi na louce vlevo směrem na Radošice (30-50 aut))
- Věšín (libovolně)

popis trasy : Nástup do naší trasy je v Chyníně, ale existuje rovněž možnost, jet trasu i z Věšína. Věšín je dostupný autobusem, a to sice z Plzně, Rožmitálu pod Třemšínem a nebo Příbrami (viz. Jízdní řády). Z Chynína k rozcestí u Rocha vyrazíme po červené turistické značce. Dále pokračujeme na křižovatku nad chatu Moricku (k posedu), kde budeme křižovat žlutě značenou stezku. Od křížení pokračujeme stále rovně po asfaltce k Červené boudě. Od tohoto místa se vydáme klesáním kolem lovecké chaty Roubenky  (žlutá turistická značka) a křížku na památku Josefa Milce až k zotavovně Duha. Zde odbočíme doleva a po zeleně značené cestě pokračujeme až na okraj lesa (zelená turistická značka). Z tohoto místa je na dohled Věšín. Jedeme proto neznačeným úvozem podél stromů nebo po loukách podle aktuálních sněhových podmínek. Vítanou běžkařskou zastávkou je věšínský penzion Jaro, kam musíme dojet na běžkách mezi domy. Pokud to tedy sněhové podmínky dovolí. V penzionu Jaro je možnost slušného občerstvení. Po této zastávce se začneme vracet po své stopě zpět k lesu. Od hranice lesa vyrazíme nejprve po zelené turistické značce ke křižovatce, kde odbočíme doleva rovněž po zelené a hned poté doprava, abychom značenou trasu opustili. Po chvilce dorazíme touto neznačenou cestou k bývalé Chynské hájovně. Stoupáním projedeme pod rezervací Na Skalách a napojíme se na žlutě značenou trasu pod serpentinami nedaleko Stupkova křížku. Značku budeme následovat cca 500 m dlouhým stoupáním k rezervaci Getsemanka I. Zde odbočíme doleva a vydáme se podél nenápadné, až skoro ukryté Míšovské skály, skrze rezervaci. Následně vyrazíme rovně po asfaltce k chatě pod vysílačem, tedy k Bůrku. Zde se nacházíme na  křížení se žlutou turistickou značkou. Proto odbočíme vlevo a volným sjezdem podél rezervace Chynínské buky sjedeme až na křižovatku nad chatou Morickou (u posedu). Odtud se vracíme zpět do Chynína. Pokud je dostatek sněhu, můžeme využít k návratu do Chynína také spojovací cestu, která je výše napravo od námi popisované a vyznačené stopy (spojka k horní cestě). Doslova se tedy vrátíme na asfaltku vedoucí z Bůrku do Chynína.

turistické zajímavosti poblíž a nebo na trase :

• lovecká chata Moricka
  • Červená bouda
  • lovecká chata Roubenka
  • Milcův kříž
  • zotavovna Duha
  • obec Věšín
  • bývalá hájovna Chynská (mýtina)
  • přírodní rezervace Na Skalách
  • Stupkův kříž
  • přírodní rezervace Getsemanka I.
  • Míšovská skála
  • lovecká chata Na Bůrku, vysílač
  • přírodní rezervace Chynínské buky
  • Fajmanovy skály, seník, lov. bouda

možnost zkrácení trasy :
1) U Červené boudy lze jet  přímo rovně, přejet asfaltku z Teslín na Hutě pod Třemšínem a poté dále pokračovat kolem krmeliště až na další křižovatku. Odtud sjet z mírného kopce cca 500 m dlouhým úsekem doprava, až se narazí na zelenou značku na křižovatce. Odtud se po zelené turistické značce dát směrem na východ, tedy k Věšínu.

2) Za zotavovnou Duha jet po zelené turistické značce jen na nejbližší křižovatku, tam neodbočovat, ale pokračovat rovně k rezervaci Na Skalách.

varianty prodloužení trasy :

1) Místo úseku trasy kolem Červené boudy a Roubenky lze zvolit přejezd přes Třemšín, tzn. po žluté turistické značce kolem Moricky a dále. Poté z Třemšína pokračovat po červené turistické značce na Hutě pod Třemšínem. U zotavovny Duha se tedy napojíme na původní trasu.

2) Před odbočením za zotavovnou Duha je možnost sjet až do Hutí pod Třemšínem. Pak se buďto vrátit  zpět do stopy a nebo najít  stopu přímo z Hutí do Věšína. Ta bývá zpravidla také projeta.

3) Při zpáteční cestě z Věšína lze od křižovatky Chynská-hájovna stoupat po žluté turistické značce ke Spálené boudě a poté dál rovně až k odbočce k rezervaci Getsemanka I.

4) Od křižovatky za Míšovskou skálou lze sjet k Míšovskému domku, tady odbočit doleva na zelenou turistickou značku a po cca 100m pokračovat dál po modré turistické značce na křižovatku Pod Skalami. Odtud se vydat dále rovně po  žluté turistické značce na křižovatku Křtí. Zde zabočit doleva a po zelené turistické značce dojet téměř až ke dvoru u Planin. Nad dvorem odbočíme doleva a vystoupáme po asfaltce až na hřbet Na Bůrku. Odtud pokračujeme do Chynína.

nebezpečné a zrádné úseky na trase: pod rezervací Na Skalách je úzká kamenitá lesní cesta, která vede pod vzrostlými stromy, takže někdy hrozí nedostatek sněhu ve stopě a odření skluznice o vyčnívající kameny

občerstvení u trasy :  penzion Jaro ve Věšíně

doporučené odpočinkové zastávky : Červená bouda, lovecká chata Roubenka, rozcestí nad serpentinami poblíž rezervace Getsemanka I.

odkaz na průběh trasy na Cykloserveru (včetně zobrazení v turistické mapě)

doporučená mapy :
turistická mapa Brdy 1:25 tis. Strašicko a Rožmitálsko, 2.vydání, Geodézie Online
mapa č.35 Brdy a Třemšínsko edice Klubu českých turistů

foto Laski : zotavovna Duha

foto Laski : hřeben Třemšín - Henšt z Věšína

foto Laski : cesta od hájenky Chynská

Pokud není uvedeno jinak, podléhá obsah těchto stránek licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika