Počasí z In-Pocasi.cz
Za zaniklými obcemi (Padrťské rybníky neoficiálně) Tisk Email
Napsal uživatel Jiří Vlček
Sobota, 20 Říjen 2012 07:49

název trasy : Za zaniklými obcemi (Padrťské rybníky neoficiálně)

autor trasy : Vlčááák

délka trasy :
15 km - délka základní modré trasy
16 km - délka základní modré trasy s odbočkou po zelené trase na louku Studánku
18,5 km - délka základní modré trasy s výjezdem na vyhlídku na vrcholu Kočka (po oranžové trase)

Pozn. v okolí Padrťských rybníků bývá zpravidla mnoho relativně slušných běžeckých stop

o trase : Oblast Padrťských rybníků "proslavily" nejenom právě rozsáhlé vodní plochy, ale také přilehlé vesničky pojmenované zajímavými jmény. Jsou to Přední a Zadní Záběhlá, Padrť a trošku vzdálenější Kolvín. Osudy obcí a jejich zánik nemá cenu na těchto stránkách rozebírat. Vše je velmi snadno vyhledatelné v knihách, kronikách a dnes také především na internetu. My se ale po těchto obcích projedeme na běžkách. V okolí Padrťských rybníků se povětšinou nachází mnoho vyjetých lyžařských stop. Díky krásným scenériím v okolí těchto největších vodních ploch, relativně vysoké kumulaci běžkařů a především také o sobotách, nedělích a svátcích zpřístupněných částech území Vojenského újezdu Brdy zde najdeme stopy relativně slušně lyžaři udržované - projeté. Místo je velmi dobře přístupné z několika okolních obcí (Trokavec, Míšov a Teslíny), a proto také běžkaři vyhledávané. Navíc oblíbenost tras ještě podtrhují relativně snadné terény, malá pozvolná převýšení a mnoho možností změnit dle chuti trasu. Padrťské rybníky jdou proto velmi snadno obkroužit a to hned z několika směrů. Trasu si můžeme sami zvolit dle našich časových a fyzických možností. Dokonce si můžeme trasu naplánovat tak, aby vedla přes některou z "občerstvovacích stanic".

nástup do trasy :
- u myslivny v obeci Teslíny

- z parkoviště v Teslínech cca 200 m pěšky po asfaltové státní silnici směrem na Rožmitál pod Třemšínem, cyklostezka č.2275 směr hráz Hořejšího padrťského rybníka

- u obecního úřadu v Míšově, v místě je i parkoviště a gril Míšov

- u obecního úřadu v Trokavci, parkoviště na návsi

popis trasy : Naše putování začneme v populární obci Teslíny, tedy na základní modré trase. V místě je parkoviště, občerstvení a i značená cyklostezka. Ta se nachází zhruba 200 m od obce východním směrem po státní silnici č.19 mezi Plzní a Rožmitálem pod Třemšínem. Po sejítí ze silnice vyrazíme sjezdem dolů k lovecké boudě Václavce. Pokud se však chceme vyhnout krátkému pešímu výletu s bežkami v ruce, můžeme si trasu zpestřit krátkým objezdem silničního úseku, který je v mapě vyznačen šedou barvou. Popisovat ho detailně nebudeme, protože je víceméně intuitivní. Nebývá však v těchto místech zpravidla vyjetá stopa. Od Václavky pokračujeme dále po značené cyklotrase až ke křižovatce s cestou od Altánu. Zde odbočíme doleva a pokračujeme pozvolným stoupáním až z lesa ven na louku. Naproti nám se už objeví alej podél cesty mezi Padrtí a Bukovou. Dojedeme-li až k aleji, sme tímto vlastně v obci zvaná Přední Záběhlá. V dnešní době je na těchto místech k vidění několik studní, řada rozvalin obydlí a rybníčky. Obce byla doslova horského charakteru. Rozeseté domky po lukách, louky v okolí. Dominantou zaniklé obce je také majestátný památný dub. Pokud se cestou na Přední Záběhlou chceme podívat ještě na jedno velmi pěkné místo, musíme vyrazit po zelené trase. Ta částečně kopíruje cyklostezku k hrázi Hořejšího padrťského rybníka. Na křižovatce se před rybníkem vydáme doprava stoupáním na tzv. louku Studánku. Ta nese prostý název, neboť se v lesíku za seníkem opravdu studánka nachází. Dále pak pokračujeme vzhůru na Přední Záběhlou. Napojíme se tak zpět na modrou trasu. Po zdolání luk v okolí obce vyrazíme po asfaltce směrem k Záběhlé Zadní. Tato cesta bývá většinou protožena a posypána. Nicméně se dá jet v celku pohodlně při jednom z okrajů cesty. Pozor na případná projíždějící auta. Ještě než doběhneme k zaniklé obci Zadní Záběhlé, můžeme si udělat zajížďku na vyhlídku z vrchu zvaného Kočka - po oranžové trase. Musíme odbočit z cesty mezi Záběhlými směrem doprava nahoru na cestu, která spojuje Zadní Záběhlou a bývalou Třítrubeckou hájovnu. Po této cestě postavené vládním vojskem za druhé světové války vystoupáme až nahoru na hřeben, abysme z ní uhli směrem doleva na hřebenovku směrem k vrcholu. Těsně před ním ale opět musíme uhnout doleva krátkým průsekem k posedu. Odtud pak máme krásný výhled na celé padrťské pláně. Poté nás čeká opětovný návrat sjzedem po vládní cestě dolů na Zadní Záběhlou. Troufnu si trvdit, že Zadní Záběhlá je nejzničenější zaniklá obec z okolí Padrtě. K vidění kromě několika studní, rybníčku, studánky a sklepu pod bývalou školou už téměř nic nenajdeme. Proto se vydáme cestou po modré trase z kopce dolů k bývalé obci Padrť. Zde je k vidění několik hamerských rybníčků, řady rozvalin obydlí a především rozvaliny Praissova a Vintiškova mlýnu. Padrť byla na svojí dobu velice rozlehlá obec horského charakteru. Pokračujeme dále až na hráz Dolejšího padrťského rybníka, kde vlastě byla náves obce. Pak se vydáme dubovou álejí k hrázi Hořejšího rybníka. Mineme Dzůrovku (lovecká chata) a přejedeme až k novému velkému parkovišti/skladišti. Zde se vydáme přímým směrem, tedy stoupáním, k Teslínskému klášteru až na křižovatku cest pod Břízkovcem (nejvyšší místo na cestě na hřebeni). Zde odbočíme doleva, jihovýchodním směrem, a pod mediálně nejslavnějším kopcem Břízkovcem (místo, kde měl stát americký radar) vyrazíme po cestě Pařezovce (stará cesta) zpět do Teslín.

turistické zajímavosti na trase :

• lovecká bouda Václavka
  • bývalá obec Přední Záběhlá a památný dub
  • bývalá obec Zadní Záběhlá
  • studánka na Zadní Záběhlé
  • bývalá obec Padrť s hamerskými rybníčky a rozvalinami Praissova a Vintiškova mlýnu
  • Dolní a Horní padrťský rybník
  • lovecká chata Dzůrovka
  • teslínský klášter se svými rybníčky

nebezpečné a zrádné úseky na trase : na trase se nenachází žádné nebezpečné a nebo zrádné úseky, jen některé cesty bývají prohrnuty a případně i posypány, i přesto ale bývají při svých okrajích sjízdné

doporučené mapy :
turistická mapa Brdy 1:25 tis. Strašicko a Rožmitálsko, 2.vydání, Geodézie Online
mapa č.35 Brdy a Třemšínsko a č.34 Brdy a Rokycansko z edice Klubu českých turistů

varianty trasy : připravili jsme pro Vás několik variant trasy Za zaniklými obcemi (Padrťské rybníky neoficiálně)

1) pestrobarevná varianta cesty Za zaniklými obcemi z Míšova :

délka trasy : 17 km bez vyjíždky na vyhlídku na Kočce, 21 km s vyhlídkou z Kočky na padrťské pláně
nástup do trasy : parkoviště u grilu v Míšově
popis trasy : v první části naší stopy budeme následovat v mapě označenou světle modrou trasu, tedy z Míšova stoupáním na nejvyšší místo hřebenu Teslíny - Břízkovec - Okrouhlík. V sedle máme dvě možnosti jak se ke hrázi Hořejšího padrťského rybníku dostat. Buďto následovat dále světle modrou trasu z hřebenu do údolí rybníků (kousek trasy jde pak od hlavní křižovatky po cyklostezce Trokovac - Teslíny - v mapě žlutě), nebo vyrazit dále po červené k dřevěnému přístřešku nad teslínským klášterem a dále pak po modré trase dolů z kopce okolo kláštera až na hráz Hořejšího padrťského rybníka. Zde se napojíme na cyklostezku č.2273, kterou budeme následovat přes hráz Hořejšího rybníka - v mapě tmavě fialová trasa - až se napojíme na zelenou trasu přes louku Studánka. Tudy nás už čeká trasa obdobná základnímu modrému okruhu. Tedy přes Přední Záběhlou, Zadní Záběhlou (možnost odbočení po oranžové strase k vyhlídce z Kočky na padrťské pláně), Padrť a hráz Dolejšího Padrťského rybníka. Odtud pak po modré a světle modré zpět do Míšova.

2) pestrobarevná varianta cesty za Zaniklými obcemi z Trokavce :

délka trasy : 19 km bez vyjížďky na vyhlídku na Kočce, 23 km s vyhlídkou z Kočky na padrťské pláně
nástup do trasy : parkoviště před obecním úřadem v Trokavci a nebo přímo na parkovišti u lesa nad Trokavcem (dle sjíznosti cesty)
popis trasy : Tato trasa nám vlastně kopíruje z Trokavce až k hrázi Hořejšího padrťského rybníka cyklostezku č.2273. Nástup  do stopy se může lišit. V případě velmi dobrých sněhových podmínek, budeme muset nejspíše nechat auto na parkovišti před obecním úřadem v Trokavci nebo blízkém okolí a vyrazit už na běžkách k lesu. Cesta nebývá totiž protažena až do svých horních partií. Máme-li štěstí, vyrážíme až z horního parkoviště přímo pod Trokaveckou skálu. Odtud následujeme cyklostezku přes Okrouhlík ke skále zvaná Marie Terezie, a poté sjezdem až na hráz Hořejšího padrťského rybníka. V naší mapě se jedná o červenou a žlutou trasu. I nadále pak můžeme následovat cyklostezku č.2273, která vede přes hráz Hořejšího rybníka - v mapě tmavě fialová trasa - až se napojíme na zelenou trasu přes louku Studánka. Tudy nás už čeká trasa obdobná základnímu modrému okruhu. Tedy přes Přední Záběhlou, Zadní Záběhlou (možnost odbočení po oranžové strase k vyhlídce z Kočky na padrťské pláně), Padrť a hráz Dolejšího Padrťského rybníka. Odtud se vydáme zpět na hráz HořejšíhopPadrťského rybníka, tedy dále po trase základního modrého okruhu, a dále pak stoupáním okolo Teslínského kláštera až na hřeben, kde se nachází dřevěný přístřešek. Odtud se vydáme po červené zpět do Trokavce (u přístřešku sme tak odbočili doprava).

Poznámka :
V okolí Padrťských rybníků lze najít mnoho dalších stop, které různě zkracují nebo prodlužují naše uváděné varianty. Obzvlášť za ideálních sněhových podmínek a hezkého pačasí se zde pohybuje relativně velké množství běžkařů.

občerstvení u tras :

foto : bývalá Přední Zábáhlá

foto : vyhlídka z vrcholu Kočky na Padrťské pláně

foto : padrťská náves s pozadím vrcholu Kočky

Pokud není uvedeno jinak, podléhá obsah těchto stránek licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika