Počasí z In-Pocasi.cz
Napsal uživatel Jiří Vlček
Čtvrtek, 25 Říjen 2012 11:20

název trasy : Míšovská osmička

délka trasy :  cca 20km, klasická „osmička“ – tvar čísla 8, dá se jet osmi způsoby (:-)

autor trasy : Laski

nástup do stopy : Míšov a nebo Chynín

itinerář trasy : Míšov (dolní okraj obce) – rozcestí Pod skalami – Dívčí studánka – Míšovský domek (2,9 km po modré) skála Nad Maráskem (1,3 km po zelené)dále cca 800 m po žluté (kolem chaty Na Bůrku) – po asfaltce kolem Fajmanových skal do Chynína (4,2 km) – k rozcestí u Rocha po červené 1,5 km – dále na křižovatku nad chatou Morickou (posed) 2,2 km – kolem rezervace Chynínské buky po žluté zpět na křižovatku s asfaltkou na Burku (1,2 km) – po asfaltce na východ a pak dále lesem projet rezervací Getsemanka (2,3 km) – po asfaltce a žluté značce cca 350 m směrem na Teslíny – odbočit vlevo sjet z kopce 300m, na další křižovatce znovu odbočit vlevo, kolem seníku projet místy V soudném (1 km) – nakonec sjet z kopce až do Míšova (2,2 km)

podrobný popis trasy : Nástup do trasy je v Míšově, ale je možno ji jet i z Chynína. Do Míšova je možné dopravit se autobusem jak z Plzně, tak z Rožmitálu nebo Příbrami. Parkování v Míšově je možné u Grillu  - tam bývá dost místa, někdy se dá zaparkovat i pod vsí u křižovatky s turistickým rozcestníkem zelené a modré značky (cca 5 aut). V Chyníně je nově upraveno místo pro parkování cca 5 aut za závorou na okraji lesa; když je více sněhu a hodně víkendových běžkařů i z Plzně, bývá vyhrnuté velké parkoviště na kraji vsi na louce vlevo směrem na Radošice (30-50 aut).
   Míšov je bývalá sklářská osada, nyní převážně využívaná k rekreaci. Pokud začínáme od silnice u Grillu, je možno si prohlédnout nedaleký pomník padlých z 1. světové války a pak sejít po silnici – zelená turist. značka - (příp. sjet po louce za pomníkem) do dolní části vesnice. Za potokem z hlavní cesty odbočuje doprava modře značená trasa, po které se vydáme. Mineme nedaleký penzion Holubí dům a na kraji lesa po levé straně stojí pomníček na památku chlapce, který zde tragicky zahynul při nehodě na motocyklu.  Lesem jedeme téměř po vrstevnici až na křižovatku Pod skalami (cca 1,6 km). Zde zabočíme doleva a začne mírné stoupání, asi po 1 km si můžeme v lese vpravo prohlédnout Dívčí studánku nebo vlevo Dřevorubeckou studánku. Ještě než dojedeme k chatě Míšovský domek, odbočíme z křižovatky Pod Maráskem doprava po zelené a po cca 1,3 km  intenzivního stoupání se ocitneme u skály Nad Maráskem (křižovatka se žlutou značkou). Není-li zde stopa, je možné pokračovat rovně a pak se od Míšovského domku po asfaltce vpravo dostat na skálu oklikou  2 - 3 km.
Skála není hned vidět, ze stopy se musíme na ní vydat po svých pěšinou cca 30m, ale vyhlídka na okolní krajinu a za dobré viditelnosti i na Šumavu opravdu stojí za to.
    Pokračujeme po žluté k chatě Na Bůrku, kde stojí vysílač mobilního operátora. Kdo vyhledává zajímavé turistické cíle, lze západním směrem dojet ke kamennému křížku, nyní nově opravenému, případně se po malé zajížďce severním směrem z kopce podívat k další zastřešené studánce. Pro ty méně zvídavé je lepší projet po žluté rovně až na asfaltku, která bývá často prohrnutá a to je vlastně střed naší trasy „osmičky“. Zde se podle aktuální situace můžeme rozhodnout, jestli zaimprovizovat, nebo se vydat směrem k Chynínu kolem Fajmanových skal. Cesta je často prohrnutá až na asfalt, ale někdy je to příjemný sjezd s možností zabruslit si. Fajmanovy skály však z cesty nejsou vidět, můžeme si jen přečíst informační tabuli u cesty. Pokud se rozhodneme pro Chynín, lze za dobrých podmínek projet díky klesání za cca 20 min skoro 4km úsek až na okraj vesnice. Není zde bohužel hospoda ani jiná možnost občerstvení, tak hned pokračujeme po červené východním směrem až na křižovatku tvaru Y v místech označených U Rocha - tam červená uhýbá doprava  směrem na Třemšín, my však pojedeme průsekem vlevo stále rovně kolem zvláštně rostlého buku až na prostornou křižovatku nedaleko chaty Moricka, kde stojí myslivecký posed. Protože nás čeká stoupání, je vhodné tady ubrat nějaký svršek, posilnit se  a vyrazit do kopce vlevo po žluté. Zde bývá slušná stopa, tomu kdo má rád svižnější sjezd, je možné doporučit vzít druhou část „osmičky“ od chaty Na Bůrku obráceným směrem a kolem rezervace Chynínské buky jen prosvištět.
   Tak i tak se dostaneme opět do středu „osmičky“, odtud pak pokračujeme východním směrem po obvykle prohrnuté asfaltce cca 1,1 km, ta zatáčí vlevo z kopce k Míšovu; my však pokračujeme rovně krásnou pasáží  kolem Míšovské skály a následně mírným klesáním projíždíme rezervací Getsemanka I. (původní bukový porost). Cesta vyústí na asfaltce vedoucí do Teslín, pojedeme po ní rovně jen cca 350 m, pak odbočíme vlevo po cestě vedoucí severním směrem dolů ze svahu. Před odbočením se dá zahlédnout v dálce Míšov, cíl naší trasy. Dojedeme na křižovatku, kde odbočíme vlevo, mineme seník po pravé straně a místem zvaným  V soudném jedeme mírným stoupáním cca 830 m, kde pak odbočíme vpravo a sjíždíme  klesáním  k Míšovu. Cesta se ještě napojuje na asfaltku od Míšovského domku, odtud je to na dohled na okraj Míšova – část Huť a 700m k výchozímu bodu modře značené cesty, odkud jsme startovali.

turistické zajímavosti na trase (nebo poblíž) :

• pomník padlých z 1. světové války
  • penzion Holubí dům
  • pomníček tragické nehody na motorce
  • Dívčí studánka
  • Dřevorubecká studánka
  • chata Míšovský domek
  • skála Nad Maráskem s výhledem na Šumavu
  • lovecká chata na Bůrku, vysílač
  • kamenný kříž, studánka Pod Bůrkem
  • Fajmanovy skály, seník, lov. bouda
  • lovecká bouda Moricka
  • přírodní rezervace Chynínské buky
  • Míšovská skála,  rezervace Getsemanka I.

možnost  zkrácení :
1) pod Fajmanovými skalami  místo doprava k Chynínu zabočit doleva směrem k Chynínským bukům (Vypálená) a  pak projet na stopu ke křižovatce nad chatou Morickou (často bývá stopa také o kus dál od boudy u Fajmanek doleva)
2) asfaltkou od Míšovské skály lze sjet rovnou k Míšovkému domku a do Míšova
3) od chaty Na Bůrku dojet jen k asfaltce a pak kolem Míšovské skály zpět (vynechat smyčku k Chynínu)

varianty prodloužení trasy :
1) od křižovatky nad Morickou východním směrem po asfaltce k Červené boudě, pak projet na  křižovatku se žlutou trasou  u chaty Roubenky a dále zpět po žluté přes stoupání Na Skalách, pak po původní trase
2) od křižovatky nad Morickou východním směrem po asfaltce k Červené boudě, pak projet na  křižovatku se žlutou trasou  u chaty Roubenky, pokračovat až k rekreačnímu zařízení Duha, odbočit po zelené a pokračovat rovně až pod rezervaci Na Skalách, pod ní vystoupat až k silnici a nad serpentinami se napojit na původní trasu

nebezpečné a zrádné úseky na trase :
rozcestí Pod Maráskem - skála Nad Maráskem – při zledovatělé stopě, nedostatku sněhu

občerstvení u trasy :  Grill Míšov,  HAS-klub Míšov (po 18. hod).

doporučené odpočinkové zastávky :  skála Nad Maráskem,  chata Na Bůrku,  chata Moricka (příp. křižovatka u posedu)

odkaz na průběh trasy na Cykloserveru (včetně zobrazení v turistické mapě)

doporučená mapy :
turistická mapa Brdy 1:25 tis. Strašicko a Rožmitálsko, 2.vydání, Geodézie Online
mapa č.35 Brdy a Třemšínsko edice Klubu českých turistů

Výškový profil trasy :

alt

Fotografie z běžkařské trasy :

foto Laski : Na Bůrku

foto Laski : Nad Máráskem

alt
foto Laski : U Chynínských buků

Pokud není uvedeno jinak, podléhá obsah těchto stránek licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika